NL / EN

5 redenen om hot yoga te doen

‘Hoe je bent in het proces is belangrijker dan hoe ver je gaat.’

Hot yoga is een populaire stijl van hatha yoga die zowel krachtig en genezend werkt. Geïntroduceerd in de jaren 70 in Amerika door Bikram Choudhury, volgens de Bishnu Goh yoga lijn, is hot yoga nu op grote schaal in studio’s over de hele wereld te volgen. Of u nu de oorspronkelijke 26-houdingen van hot yoga of variaties vanuit die serie beoefend, hot yoga zal een krachtig effect hebben op je leven.

Wat zijn de belangrijkste voordelen:

  1. Minder kans op letsel.

De warmte (37-39.30º C) ontspant het lichaam. Ontspanning van de spieren en weefsels bevordert niet alleen reikwijdte van de beweging, maar de warmte stelt ons in staat om, op een veilige manier, dieper in de poses te komen. Verhoogde aandacht helpt ons aan de randen van onze mogelijkheden te komen. Niet te veel en niet te weinig te doen, precies goed.

  1. Genezing.

Regelmatige beoefening van yoga onder begeleiding van een gekwalificeerde leraar is therapeutisch, en de herhaling van poses, zelfs die we niet makkelijk vinden zal op de ‘mechanica van het lichaam’ een heilzame werking hebben. Deze vorm van yoga werkt dieper door op de inwendige organen, stimuleert ons metabolisme en balanceert onze hormonen.

Door het stretchen en comprimeren van de spieren, dan weer los te laten, verminderen we tijdelijk de bloedtoevoer en laten het dan weer versneld terug in hetzelfde gebied stromen, zodat onzuiverheden opgeruimd kunnen worden en de zuurstoftoevoer wordt verhoogd. De warmte helpt ons ook om te stabiliseren en bepaalde wonden kunnen beter genezen. Bewegen van aangetaste lichaamsdelen helpt om het herstel te bevorderen.

  1. Versterking van het hart.

Je hart moet harder werken in de hitte, de veneuze terugkeer van het bloed naar het hart wordt gestimuleerd en er wordt meer zuurstofrijk bloed door het lichaam gepompt. Bloedvaten en haarvaten zetten uit waardoor bloed met meer zuurstof beschadigde gebieden kan bereiken. Dat gebeurt sneller en effectiever. De yoga ademhaling verlaagt de bloeddruk en kalmeert het zenuwstelsel, het hart en de luchtwegen worden versterkt.

  1. Focus.

De actie gerichte spraak en de stijl van lesgeven in hot yoga, met directe, mondelinge instructies, in combinatie met de warmte, zorgt ervoor dat je focus beter is. Je bent maar met één ding bezig en dat doe je met 100% aandacht. Je moet wel! Je leert om beweging tussen houdingen te minimaliseren om energie te besparen en je te richten op de essentiële elementen van de yoga: ademhaling, concentratie, je lichaam. Door je zo te concentreren op je ademhaling, te luisteren naar de instructies van de leraar en door de focus op de signalen van je lichaam ben je mindfull bezig met het langzaam uitvoeren van de poses. Door zo de oefeningen uit te voeren, wordt je, soms drukke, geest gekalmeerd. Door herhaald te oefenen word je evenwichtiger en rustiger. Je zult merken dat het gemakkelijker wordt om, ook in je alledaagse leven, meer in het nu te zijn.

  1. Zuivering.

Een element van hot yoga dat vaak wordt vergeten is het zuiverende aspect van het zweten in de hitte. Ons lichaam zweet om af te koelen. Maar deze wordt ook gevoeld op een psychologisch niveau als we mindfull krachtige hot yoga oefeningen uitvoeren. De klas eindigt met Savasana, de langste pose in de reeks, waar je in totale ontspanning de les verwerkt en je zintuigen naar binnen keren. Aan het einde van de les, verlaat je het lokaal letterlijk en figuurlijk rustig, en kun je indien gewenst je zweet afwassen. Het is leren om het verleden achter je te laten terwijl je lichaam en geest transformeren. Met een hot yoga gloed op je huid, fris, versterkt en vernieuwd. Je eigen, louterende, vuur, der aandacht voor jezelf en je proces en de warmte hebben je gereinigd en dat voel je en straal je uit.

 

(Copyright Hot Yoga Eindhoven 2016)