Vragen

Wat als ik een blessure heb?
Als dat nodig is, bieden wij aanpassingen om je te helpen veilig te oefenen en nog steeds ten volle te kunnen  profiteren van je yoga praktijk. Zorg dat je de docent op de hoogte brengt als je een blessure hebt en zoek professioneel medisch advies indien nodig. Je kunt met vragen altijd bij ons terecht.

Wat als ik niet lenig ben?
Dan is yoga perfect voor je. Door regelmatig naar de les te komen en daarin binnen je eigen mogelijkheden te oefenen, zal je flexibiliteit verbeteren. Onthoud ook dat onze yogalessen ook je uithoudingsvermogen, kracht en balans verbeteren.

Wat als ik een oefening niet kan doen?
We geven functionele yoga, wat betekent dat we het individu respecteren met zijn eigen unieke lichaamstype, geschiedenis, ervaring en mindset. We vragen je niet om een houding aan te nemen om er goed uit te zien. In plaats daarvan moedigen we je aan om jezelf af te vragen: ‘Wat is de functie van deze pose?’ ‘Wat houdt me tegen om verder te gaan in deze pose?’ ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat het voor mij werkt?’ We werken samen met jou om de beste manier voor jou te vinden.

Wat is functionele yoga?
‘Focus op functie in plaats van op de vorm …’
We geven functionele yoga, wat betekent dat we het individu respecteren met zijn eigen unieke lichaamstype, geschiedenis, ervaring en mindset. We vragen je niet om een houding aan te nemen om er goed uit te zien. In plaats daarvan moedigen we je aan om jezelf af te vragen: ‘Wat is de functie van deze pose?’ ‘Wat houdt me tegen om verder te gaan in deze pose?’ ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat het voor mij werkt?’ We werken samen met jou om de beste manier voor jou te vinden.

Wat is de Originele Hot Yoga of Bikram?
Kort gezegd is de originele Hot Yoga-reeks, die voortkwam uit de B. C. Ghosh-lijn, een moderne ontwikkeling van Indiase yoga. Wij zijn de eerste Originele Hot Yoga school in Noord-Brabant die gekwalificeerd is om deze schitterende, gebalanceerde en stabiliserende hatha yoga reeks te onderwijzen. Bij Hot Yoga Eindhoven hebben we het ‘militaire’ aspect van hoe de reeks in de praktijk vaak wordt onderwezen, er uit gehaald. Wij geven bij onze lessen niet alleen een diepe kennis van de functionele anatomie mee, maar benaderen ze ook op een trauma-gevoelige manier.

Wat is het verschil tussen sport en yoga?
Sport is goed voor je, zeker als je ervan geniet! Het belangrijkste verschil tussen yoga en sport is dat yoga je tomeloze energie geeft, terwijl sport je ook kan uitputten. Yoga kalmeert het zenuwstelsel, Yoga is een geweldige aanvulling op elke sport. Voor meer informatie, lees Hoe yoga topsporters helpt (Eindhoven Sport, mei 2017)

Hoe kan ik leren ontspannen?
We richten ons vaak op de juiste lichaamsbeweging, voeding en positief denken, maar we vergeten vaak tijd te nemen om echt te ontspannen. Vergeet niet jezelf ruimte en tijd te geven om te ontspannen tussen je drukke schema en levensstijl door, even een tijdje vrij nemen, zelfs van je fysieke yoga beoefening, kan soms weldadig werken. Je oefent het loslaten in de les tijdens Savasana.

Kan ik hotyoga doen tijdens mijn zwangerschap?
De beoefening van yoga houdingen in een hete ruimte is inspannend. Vertel het ons zodra je weet dat je zwanger bent en dan zullen wij je specifieke aanpassingen geven. Ben je geen regelmatige beoefenaar van hot yoga, dan adviseren wij je om zwangerschapsyoga te volgen  en te beginnen met hot yoga nadat je baby geboren is.

Is yoga een remedie voor alles?
Yoga zal de kwaliteit van je leven en je gezondheid  verbeteren, maar het is niet het wondermiddel voor elke kwaal. Het beoefenen van yoga brengt je in een gebalanceerde relatie met jezelf en dat werkt genezend.

In welke yogastijl(en) wordt er les gegeven?
Yoga op zichzelf is geen stijl, maar een hulpmiddel voor de gezondheid en welzijn van de geest en het lichaam. Natasha en Hans hebben uitgebreid getraind met de voormalige leerling van Krishnamacharya, Ramaswami Srivatsa, en omarmen daarmee een diepe kennis van traditionele yoga en haar wortels in de Krishnamacharya-lijn. Wij erkennen de 8 aspecten van yoga, wat reflecteerd dat yoga veel meer is dan een simpele beoefening van de houding. Neem een kijkje op de pagina ‘Lesaanbod’ voor een volledige beschrijving.

Wat zijn de 8 ledematen van yoga?
Yoga is veel meer dan alleen de poses van āsana.

De 8 ‘ledematen’ of componenten van yoga zijn:
1. yama, onze houding ten opzichte van onze omgeving.
2. niyama, onze houding ten opzichte van onszelf.
3. āsana, het beoefenen van lichaamsoefeningen (yogahoudingen).
4. prāṇāyāma, het beoefenen van ademhalingsoefeningen.
5. pratyāhāra, de beperking van onze zintuigen.
6. dhāraṇā, het vermogen om onze geest te sturen (focus).
7. dhyāna, het vermogen om interacties te ontwikkelen met wat we proberen te begrijpen (meditatie).
8. samādhi, volledige integratie met het object / absorptie, (gelukzaligheid).

Als je meer wilt leren, dan kun je onze Yoga Docent Opleiding volgen, via artawakeyoga.nl

Wordt lid en verzoek om toegang tot onze Video bibliotheek waar je een introductie vindt tot Asthanga Yoga in Modern Life.